Hírdetés

Ekman alapérzelmek

Arckifejezések, mickrók!

Az arc:

Az arc képes a legfinomabb és legösszetettebb izom együttműködésre, ennél fogva több százezer fajta kifejezést, mimikát ölthet fel. A mimikák részben reflex szerűek, részben tudatosan irányíthatóak, ezt mindenki tudja, ami viszont nem olyan régen ismert, hogy az érzelmek arckifejezése genetikailag kódolt , tehát ugyanazok az izmok lépnek működésbe a mosoly, a harag, az undor és a szomorúság érzésekor rassztól, kortól és nemtől függetlenül.


Az arc területei:

  • Homlok, szemöldök, szemhély, szemek: Ezek ráncai, összehúzódása, pupillák.
  • Orrtő, ajkak, áll, pofacsont: Itt az izmok összehúzódása ennek kiindulópontja. Az ajkaknál a vastagságuk, szélességük, szimmetria, stb.
 
Ekman hét alapérzelmet különböztet meg:
  •  Öröm
  • Harag
  • Félelem
  • Meglepetés
  • Undor
  • Megvetés

Az érzelmek megjelenése, jelei, időbeli hosszúsága és amit jelenthet

Öröm:

Azt jelenti hogy örömöt boldogságot érez a megfigyelt személy:

  • Felsőarc: a tág pupillák jelenthetnek: izgalmat (szexuálisat is), vonzalmat, sötétet környezetet, vagy bizonyos drogokat. A felcsillanó szem, tehát hirtelen táguló pupilla mindíg öröm, vonzalom, pozitív izgalom.
  •  A szemkülső sarkain ráncok jelennek meg a mosoly/nevetés közben. A szemöldök nem aktív. Ha a felsőarc nem vesz részt a fent leírt módon a mosolyban, az valószínűleg megjátszott. (vagy botoxos...)
  • Alsóarc: A mosolyt a száj sarkainak széthúzása kelti. Az alsóajak lebiggyesztéséve egyfajta megadó, alárendelő mosoly. Az egyik oldali jelenthet megvetést, ha pillanatnyit rándul, vagy tudatos mosolygást (félmosoly). Ha a szájat a pofacsont izmai húzzák szét az bár formára hasonlít, síráskor van, szomorúságot jelent. A örömnél a száj mozog.

Meglepődöttség:

A szemhéj felnyílik, a szemöldök felszalad, esetleg a száj is elnyílik. Az őszinte meglepődöttség mindig pillanatnyi és azonnali, a tettetett tart ki és késve jön. Általában mindig egy másik érzelembe fut át, ha annyira hihetetlen, akkor döbbenetbe, ekkor a szemöldök visszaereszkedik, a szem pedig maga elé mered. (ha lekapod és így néz akkor nem számított rá, de valószínűleg nem is jársz jól utána) Ha a szem mozog, a társaira néz, de a száj továbbra is tátva marad, az csak megjátszás.

Harag:

Azt jelenti, hogy ami történik vagy történt az ellentétes a megfigyelt személy érdekeivel A haragnak fokozatai vannak, úgy szocializálódtunk hogy ne mutassuk ki nyíltan, ezért rejtett, átfutó jelei vannak (eleinte).
  • Felsőarc: A szemöldök belső csücske befelé és lefelé összehúzódik. A szem összeszűkül, vagy/és kimered, metszővé válik a tekintet. Az alsó szemhéj is részt vesz.
  • Alsóarc: A száj összepréselőik, elvékonyodik. Valakinél az állkapocs előre áll, megfeszül. Sokaknál ennek a finomabb mimikája pusztán a koncentráció jele. A kézen látni melyik, hogy gondolkozik, vagy dühös-e.

Undor:

Visszataszítónak találja azt ami történt vagy történik.
  • Felsőarc: Esetleg a szem összeszűkül, szemöldök összerándul, de inkább mint a fusztráltság kísérő jele.
  • Alsóarc: Az orrtőnél lévő izmok felhúzzák a felsőajkat, ettől az orr háta is összeráncolódik általában. Nem összekeverendő a haraggal.

Szomorúság/Csalódottság

Valami az elvárásainak ellentétesen történt. A szomorúság érdekes érzés ugyanis, különösen az empatikusabb, érzelmesebb emberek esetében, pusztán az érzelem kifejezése másokon is kiválthatja. .
  • Felsőarc: A felső szemhéj leereszkedik. A szemöldök belső végei be és felfelé összehúzódnak, miközben a szemöldök maga egyenes marad. Pár színész pl. Hugh Grant ilyen összehúzott szomorú szemű mosollyal grimaszolnak, ezzel empatikusabb, sebezhetőbb képet festenek.
  • Alsóarc: A száj csücskei lefelé konyulnak. Az alsó ajak alatt és az áll közötti gödröcske feljebb kerül. Az alsó ajak kicsücsörítése általában gyerekkorból hozott megjátszott mimika. A valódi érzelemnél a felső és alsó arc bizonyos jelei egyszerre, összhangban jelennek meg, általában rövid ideig. A megjátszott az alsó féltekre koncentrál és túlzó ahhoz képest hogy a szemek körül semmi nincs.

Megvetés:

Általában a felsőbbrendűség, magasabb pozíció kifejezésének jele. Amit mondtál neki már 1000-szer hallotta. Valószínűleg shit-teszt követi, vagy valamilyen leszerelő szöveg.

  • Felsőarc: A szemkörüli izmok mozdulatlanok, esetleg a felső szemhéj megereszkedik picit.
  • Alsóarc: Az egyik száj csücske élesen megemelkedik, mint egy pipa jel vége. Ha inkább oldalra húzódik hosszan, akkor félmosoly, ha röviden fel, akkor megvetés. Ha mindkét oldali, akkor inkább elfojtott nevetés lehet, ez mindig fél oldali.

Rejtett és kevert érzelmek:

A fent leírt jelek külön külön is az adott érzelem megjelenését jelentik, nyilván minél hangsúlyosabbak, minél több jelenik meg, annál erősebb, kevésbé véka alá rejtett érzelem. Az olyat mint az öröm/élvezet nem szoktuk elkendőzni, sőt sokszor rá is játszunk vagy tettetjük, csak hogy szimpatikusabbak legyünk, ellenben a harag, megvetés először mindig rejtetten jelenik meg. Nagyon rövid rándulása az arcnak, és sokszor csak az egyik vagy másik mimika mozdul. Ha egymás után látunk egy rövid gyors, aztán egy hosszú jól felfedezhető érzelem jelet, általában az első a reflexszerű, valódi, a második a megjátszott. Sokszor látni pl hetvenkedő fiúknál ezt: először átfutó bizonytalanság, félelem aztán hosszan kitartott megjátszott harag.

A kevert érzelmek egyszerre jelentkeznek. A felső- és alsóarc ambivalens jeleket mutat. Pl. ha a szájon az undor és a félmosoly jelét is látjuk az ilyesmit jelent: „de szánalmas” Az összehúzott szemöldök+ mosoly egyfajta, „áh...tudtam hogy ez lesz”... Ezek csak példák. Mivel egyetemesek a mimikák, érdemes magunkat is figyelni, mikor milyen arckifejezést veszünk fel, nagy valószínűséggel másnál is hasonlót jelent.

Valódi és tettetett érzelmek:

Ahol konkrét példa volt rá ott kitértem fentebb, de általában elmondható hogy a valódi érzelmek mimikái spontánok és összhangban állnak mind egymással, mind a testbeszéddel, mind az elhangzottakkal. (ha pl. ismerjük a körülményeket, de azokkal nem kóser a lány reakciója, kereshetünk egyéb jeleket) A megjátszott érzelem mindig kicsit késve jelenik meg, tovább marad, aztán hirtelen ér véget. A valódi azonnal jelentkezik (kiül az arcra) aztán elhalványul.

És végül de legutolsó sorban: Mások érzéseire ösztönösen fogékonyak vagyunk, még akkor is ha nem tudjuk a fent leírt, tudatosan figyelt jelekből megmagyarázni. Szóval érdemes hallgatni ezekre a belső hangokra.

A képen az Ekmani alapérzelmek láthatóak a megvetés kivételével ugyanis a megvetés és az undor érzelmek könnyen összekeverhetőek kevés különbség van köztük leginkább az asszimetria.

Remélem értékes infókat adott a fent leírtak de csupán ez alapján senki se hidje hogy tudja mit érez a másik és mikor hazudik mert ennek eldöntése komplex és bonyolult dolog nem elég csak egy jelet figyelembe venni többet vagy az egészet kell vizsgálni.

További infó:








1 megjegyzés: